سلامت و تغذیه

لاکتوز شیر و درمان آن

رژیم غذایی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

اگر فردی دچار کمبود یا فقدان آنزیم لاکتاز در بدن، باشد، قند موجود در شیر خوراکی (لاکتوز) به درستی هضم و جذب نمی شود و فرد دچار دل پیچه می شود. لاكتاز، آنزیم هضم كننده قند شیر( لاكتوز) است. اگر پس از سنین کودکی و شیر خوارگی شیر كم مصرف شود یا اصلا مصرف نشود، آنزیم هضم کننده‌ی آن کم کم از بین می‌رود یا مقدار آن در بدن كاهش می‌یابد و در اثر خوردن شیر، لاکتوز موجود در شیر ایجاد نفخ در شکم می‌کند. این عارضه را «عدم تحمل لاكتوز» گویند.

به طور کلی ۶۵٪ از کل جمعیت جهان به لاکتوز حساسیت دارند و بسیاری از آن‌ها از این موضوع بی اطلاع هستند.

میزان لاکتوز مصرفی:

اکثر افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند این ظرفیت را دارند که بتوانند روزانه حداقل یک لیوان شیر (۲۴۰ میلی لیتر که حاوی حدوداً ۱۲ گرم قند لا کتوز می باشد) را تحمل کنند. در برخی از افراد نیز که مشکل به شکل شدیدتری وجود دارد، حدود یک دوم لیوان شیر (۱۲۰ میلی لیتر) که حاوی حدوداً ۶ گرم لاکتوز می باشد، قابل تحمل است.

انواع فرآورده های شیری قابل مصرف :

افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، برخی از فرآورده های شیری را بهتر از انواع دیگر می توانند تحمل کنند. (برخی از فرآورده های شیری مانند پنیر ، بستنی و ماست نسبت به شیر، حاوی لاکتوز کمتری هستند.)

۱) شیر پر چرب: 

در شروع درمان، شیر پرچرب، بسیار قابل تحمل تر از شیر کم چرب است؛ چرا که چربی موجود در شیر، تخلیه معده را به تاخیر انداخته و در نتیجه لاکتوز موجود در شیر به تدریج وارد روده خواهد شد.

۲) شیرکاکائو: 

مصرف شیر کاکائو  نیز در این افراد بهتر از شیر ساده تحمل می شود. کاکائوی اضافه شده به شیر از طریق سه فرآیند می تواند باعث تحمل بهتر شیر در این بیماران شود:

۱) فعالیت آنزیم لاکتاز را افزایش می دهد.

۲) فعالیت باکتری های ایجاد کننده ی گازدراثر تخمیر لاکتوز را مهارمی کند.

۳) تخلیه ی معده را کند می کند.

۳) ماست:  

ماست به دلیل دارا بودن باکتری های اسید لاکتیکی بهتر از شیر در این افراد پذیرفته می‌شود. با این که ممکن است در هر واحد ماست حدود ۱۷ گرم قند لاکتوز وجود داشته باشد، ولی به دلیل تولید آنزیم لاکتاز توسط این باکتری ها، لاکتاز موجود در آن به راحتی هضم و جذب می شود. به علاوه ماست، ترشح اسید معده را تنظیم کرده، هم چنین منجر به تحریک سلول های روده جهت ترشح آنزیم لا کتاز می شود. ماست به دلیل این که نیمه جامد است دیرتر از شیر، معده را ترک می کند که همین امر نیز به تحمل بهتر ماست نسبت به شیر کمک می کند. ماست  های میوه ای و یا ماست هایی که حاوی طعم دهنده هستند، نسبت به ماست های ساده، کمتر دارای فعالیت لاکتازی می باشند.

در طول سنین سالمندی  که ترشح اسید معده و هم چنین آنزیم لاکتاز کاهش می یابد، بهترین منبع جهت تامین کلسیم،  ماست است؛ چرا که همان طور که ذکر شد، ماست ترشح اسید معده را تنظیم کرده و جذب کلسیم را نیز افزایش می‌دهد.

حال با پیشرفت تکنولوژی و افزایش فراورده‌های شیری متفاوت، بازار تولید شیر بدون لاکتوز روز به روز درحال افزایش است که برای درمان این افراد بهتر است از این نوع شیرها مصرف شود که اکثرا بدون لاکتوز یا لاکتوز بسیار کم هستند.

برگرفته از : سایت تبیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *