بازار و تجارت

مشکلات اقتصادی و حمل و نقل

مشکلات اقتصادی ، سریع بودن حمل و نقل ، مصرف پایین سوخت، شور و حال سرعت و جوانی و … به هر دلیل که موتور دار شوی، نمی توان خطرات سوار شدن به این وسیله را کتمان کرد. جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است ، اما به گزارش سازمان بهداشت جهانی متاسفانه حدود ۲ درصد تلفات رانندگی دنیا در خیابان ها و جاده های کشور ما اتفاق می افتد. بنا بر همین گزارش تصادفات جرحی در ایران ۵ برابر میزان استاندارد جهانی است. در ۴۵ درصد این اتفاقات، چرخ درب و داغان و لاشه یک موتور سیکلت هم دیده می شود. پدر آن جوان راست می گفت ، موتور وسیله بسیار خطرناکی است. طبق آمار پلیس راهور ناجا، بیش از ۳۰ درصد تصادفات موتور سیکلت منجر به فوت راننده یا راکب موتور می شود. نوع رانندگی موتور سواران در بسیاری از تصادفات موثر است.
ˈ جعفر ستایش ولی پورˈ سرهنگ نیروی انتظامی و کارشناس ارشد مهندسی راه و ترابری و ˈ ?افشین شریعت مهیمنیˈ استادیار دانشگاه علم و صنعت در مقاله ای به بررسی تلفات جانی تصادفات موتور سیکلت سواران پرداخته و نتیجه گرفته اند تصادفات جرحی موتور سواران در یک دوره ۵ ساله ۶۰ درصد رشد داشته است.

ولی پور در مقاله ای دیگر به نام « بررسی و تحلیل دلایل تصادفات موتور سیکلت ها در تهران» اشاره می کند : حوادث موتور سیکلت ها بیش از ۳۰ درصد آمار تصادف در کشور را شامل می شود.
رییس پلیس راهور تهران نیز در گفتگویی با یکی از خبرگزاری های داخلی به آمار تصادفات اشاره کرده و گفته است : طی دوره ای شش ماهه منتهی به شهریور ۱۳۹۰ از حدود ۷۱ هزار فقره تصادف پایتخت حدود ۱۳ هزار فقره فوتی و جرحی بوده است که از این تعداد بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ فقره مربوط به موتورسیکلت‌سواران بوده است که به این ترتیب باید گفت سهم موتورسیکلت سواران از کل تصادفات فوتی و جرحی پایتخت چیزی حدود ۵۰ درصد است.


در گفتگویی با واحد مرکزی خبر، سرهنگ روشنی معاون هماهنگ کننده پلیس راهور ناجا تهران نیز گفت: ۲۳ درصد تصادفات منجر به فوت و ۵۰ درصد تصادفات منجر به جرح مربوط به موتورسواران است .
دلیل این آمار وحشتناک کاملا مشخص است: «متاسفانه ۸۰ درصد موتورسواران قوانین و مقررات رانندگی را رعایت نمی‌کنند. موتورسیکلت‌ها هیچ گونه وضعیت خوبی ندارند به شکلی که رانندگی نامناسب، آلایندگی هوا و تصادفات شدید آن‌ها که معمولا با کشته و مجروح همراه است به معضلی جدی برای تهران تبدیل شده است» این گفته های سردار حسن رحیمی است. رییس پلیس راهنمایی پایتخت معتقد است: «اگر فکر عاجلی در این خصوص صورت نگیرد، حتما با معضلات فراوانی «روبرو خواهیم شد. عدم استفاده از کلاه ایمنی در کنار استاندارد نبودن این کلاه‌ها، عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط راکبان موتورسیکلت‌ها همچون تردد در پیاده‌رو، عبور در مسیر خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و … مهمترین تخلفات موتورسیکلت‌ها در تهران است.
تنها در جنگل موتور
حالا ایستاده ام در میدان گمرک تهران با یک موتور سیکلت نو. دور و برم جنگل موتور است. موتورها از هر طرف ویراژ می دهند و صدای جیغ آشنای اگزوزشان توی گوش می پیچد. صدای اگزوز موتورها آزار دهنده است. چه زمانی که در خانه خوابیده ای و موتور سوار همسایه با سرعت داخل کوچه می پیچد، چه حالا که وسط شلوغی شهر از در و دیوار موتور می بارد. طبق استاندارها صدای موتور باید حدود ۳۵ دسیبل (واحد اندازه گیری صدا) باشد. اما بنا بر گفته یکی از سازندگان موتور سیکلت : شدت صدای موتورهای تولید داخل گاه به ۸۵ دسیبل هم می رسد. سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران معتقد است «منشا ۴۹ درصد آلودگی صوتی شهر تهران ، صدای اگزوز موتور سیکلت هاست.ˈ
هندل می زنم و موتور پیک آنلاین  را با زحمت روشن می کنم و بسم الله. آرام گاز می دهم تا حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر جلوتر که یک افسر راهنمایی می پرد وسط خیابان و موتورم را توقیف می کند. حیرتزده از این کار افسر مانده ام که می بینیم حدود ۵۰ موتور دیگر را هم توقیف کرده اند . دلیل توقیف را که می پرسم افسر راهنمایی می گوید: «کلاه ایمنی که ندارید، دستکش که ندارید، مطمئنم گواهینامه هم ندارید.» با کلی قسم و آیه به افسر ثابت می کنم خبرنگارم و همین ده دقیقه پیش موتور دار شدم.افسر می گوید: خیلی از موتورسوارهای دیگر هم مثل شما هستند. تصمیم به موتور دار شدن می گیرند و فکر می کنند تنها خرید یک موتور سیکلت کافی است.اما هیچ کدامشان نمی دانند بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی موتورسوار هنگام رانندگی باید ۱۶استاندارد لازم از جمله کلاه ایمنی، دستکش، لباس محافظ و مواردی مثل این را داشته باشد. حالا لباس محافظ و دستکش ارزانی خودتان، کلاه ایمنی و بیمه شخص ثالث را نمی شود نادیده گرفت!.»
بنده خدا راست می گوید، کلاه ایمنی نداشتم. همانطور که موتور تازه خریده شده را بار یدک کش می کنند ، افسر توضیح می دهد : «طبق قانون پلیس می تواند تا زمان تهیه کردن بیمه نامه شخص ثالث موتور سیکلت شما را توقیف کند. اما نداشتن گواهینامه دیگر جرم است و تخلف محسوب نمی شود» موتورمان را بار زده اند. هم نگران فرجام این گزارش شده ام و هم موتورم که بار یدک کش شده و به پارکینگ منتقل می شود. چاره ای نیست، باید هم بیمه نامه تهیه کنم و هم یک نفر که گواهینامه موتور دارد، موتور را بعد از پرداخت جریمه از پارکینگ تحویل بگیرد. افسر همانطور که نگاهش به موتورهای خیابان است که آرام و منظم از مقابلش رژه می روند ، می گوید: « با شروع اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی، استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت هم اجباری است . در قانون قدیم راهنمایی و رانندگی، تخلفات تردد ممنوع، عبور از خط ویژه، عبور از پیاده رو و صدای ناهنجار اگزوز منجر به توقیف موتورسیکلت می شد، اما در قانون جدید علاوه بر این تخلفات، حمل بار حجیم، حمل یدک و استفاده نکردن از کلاه ایمنی هم برای راننده و هم سرنشین جریمه دارد. بار اول برای یک هفته و دفعه بعد برای یک ماه موتور به پارکینگ منتقل می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *